Blog

Konverteringsoptimering er en proces

by Frederik Bundgaard , 20. januar 2016

I undervisningen i konverteringsoptimering hos UX mentor er vi konstant på jagt efter metoder, modeller og figurer, der kan hjælpe os og kursusdeltagerne til bedre at skabe overblik over konverteringsoptimering som arbejdsopgave.

Konverteringsoptimering er ikke et veldefineret faglighed, som fx. brugervenlighed, interaktionsdesign eller webdesign. Det er mere et paraplybegreb, som med udgangspunkt i et mål – nemlig værditilvækst online – trækker på en række fagligheder.

Derfor er det meget dem, der arbejder med optimering der for tiden definerer området, mere end at det er en akademisk disciplin. Så flere kendte modeller for konverteringsoptimering kommer fra kommercielle bureauer, der søger at understrege deres egen kompetence og systematik.

I de år jeg selv har ageret på markedet for konverteringsoptimering, har jeg søgt at etablere mine egne modeller. Den første er helt tilbage fra 2011, men endte igennem senere justeringer med at se således ud:

Weboptimeringscyclus

Modellen er skåret over en langt mere udbredt model for optimering, nemlig det der kaldes DMAIC, som står for Define, Measure, Analyse, Iterate, Control. Begge modeller søger at præsentere en arbejdsgang. En måde at sikre kvalitet og systematik i optimeringsarbejdet. Det er særligt vigtigt i større virksomheder eller hvis man søger at have en fast arbejdsproces, fremfor den ad-hoc optimering der foregår i de fleste virksomheder.

Målet med min model er at påpege at der er forskellige trin, forskellige opgaver, forskelligt fokus og forskellige kompetencer involveret, alt efter hvor i processen man befinder sig. Og som med DMAIC modellen er modellen også etableret for at fastholde en i nogle bestemte trin inden man farer videre til fx split-test. På den måde sikrer man fx at prioriteringen af optimeringspotentialer er foretaget eller at der efterfølgende bliver foretaget den fornødne opfølgning, læring og dokumentation.

På UX mentors kurser i konverteringsoptimering tager vi udgangspunkt i en forenklet version, både for at ikke at bruge for meget tid på at forklare modeller og fordi de fleste deltageres behov ikke er fokuseret omkring arbejdsgange, men mere om at identificere potentialer og foreslå designændringer. Derfor har vi kogt modellen ned til disse tre følgende hovedområder:

De tre faser i konverteringsoptimeringsprocessen

De tre faser i konverteringsoptimeringsprocessen

/Ole

Frederik BundgaardKonverteringsoptimering er en proces

Related Posts

Take a look at these posts

Deltag i samtalen

seventeen + eleven =